Galerie U babylonské věže | Přednáška |
Internet je bezesporu nový fenomén, který má budoucnost a bude ovlivňovat náš život. Možná, že je to tak epochální vynález jako byl vynález knihtisku Gutebergem v 15.století. Před Gutebergem se knihy psaly ručně a to kroniky a opisy bible. Spisovatelé neexistovali, protože jejich díla se nedaly rozšiřovat.
Výtvarníci v současnosti, ale před Internetem, třeba rok tvořili, pak těch 20 obrazů vystavili v galerii a viděli je většinou návštěvníci z nejbližšího okolí. Malíř pak neprodané obrazy uložil v ateliéru, kde na ně roky padal prach. Dožil-li se výtvarník slávy, pak reprodukce jeho děl viděli čtenáři výtvarných publikací, nebo televizních dokumentů o umění.
Nyní, v době Internetu může výtvarník vystavit svá díla ve virtuální galerii jako je například Talent.cz a zájemci z celého světa mohou ohodnotit jeho výtvarné nadání a kvalitu díla.
Bohužel i zde jsou omezení. Obrazové soubory bývají větší než textové a pro zatím malou propustnost Internetu trvá dlouho než se obrázek načte na monitor a někteří netrpěliví návštěvníci čekání vzdají. Dále zejména u grafiky se díky malému rozlišení ztrácí detaily, které odborník vidí hodinářskou lupou.
Zde je problém ten, že spousta lidí má výtvarný cit, spousta lidí zvládne techniku tvorby webových stránek, ale mizivé množství má obě vlastnosti dohromady. Proto vidíme na webu nesladěné a křiklavé barvy, nekontrastní písmo na členitém pozadí, přemíru tlačítek a animovaných gifů. Přitom každý z tvůrců ví, že design je velmi důležitý a jeho informace, pak mají různé vyznění. Příkazy HTML se dají nabiflovat, ale výtvarný cit je vrozený. I kdybyste měli pořád jedničku z kreslení, ještě nemáte zaručenou pozvánku do klubu webdyzajnerů. Grafika webové stránky není jen pohrávání si s barevností pozadí, velikostí písma, nebo jen vytváření animovaných gifů.
Učit se a neustále zkoušet funkčnost odkazu, opravovat pravopisné chyby, překlepy než pustíte stránky do světa. Stránky musí být především rychlé a vše co zpomaluje načítání nemilosrdně vyřadit. Nutno sledovat grafiku špatných webů, neboť to je živá voda na vlastní tvorbu.
Zkratky grafických technik |
Shortcuts graphic technology |
||
C1 | ocelorytina | steel engraving | |
C2 | mědirytina | copper engraving | |
C3 | lept | etching | |
C4 | suchá jehla | dry-point | |
C5 | akvatinta | akvatinta | |
C6 | mezzotinta | mezzotinta | |
L1 | Litografie | Lithography | |
X1 | dřevořez | wood block | |
X2 | dřevoryt | woodcut | |
X3 | linoryt | linocut | |
CAD | počítačová grafika | computer aided design |
LIST OF ABBREVIATIONS
Intaglio printing techniques
C = intaglio printing (blank); C1 = steel engraving; C2 = copper engraving; C3 = etching; C4 = drypoint; C5 = aquatint; C6 = soft-ground etching; C7 = mezzotint.
Relief printing tchniques
Flatbed and industrial techniques Number preceding the technique = number of plates used; / number after the technique - number of colors used. / col. = hand coloured This list of abbreviations, adopted by FISAE in 1958 and only slightly updated in 1992, needs to be revised. Amongst unregistered techniques, various original graphic techniques had to be included - to give but one common example - linoleum engrav- ing (as opposed to linocut). |
B Braille C Intaglio printing C1 Steel engraving C2 Copper engraving C3 Etching C4 Drypoint C5 Aquatint C6 Soft-ground etching C7 Mezzotint X Relief printing X1 Woodcut X2 Wood engraving X3 Lino cut X4 Lead engraving X5 Zinc engraving X6 Plastic engraving |
L Lithography S Silk screen |
P Photographic reproduction P1 Line block P2 Half-tone P3 Photogravure P4 Rotogravure P5 Collotype P6 Photolithography P7 Offset P8 Photograph T Typographic E Calligraphy |
jsou použity mezinárodní zkratky: C1 - ocelorytina, C2 - mědiryt, C3 - lept, C4 - suchá jehla, C5 - akvatinta, C6 - měkký kryt, C7 - mezzotinta, C8 - rytina do plastu, X1 - dřevořez, X2 - dřevoryt, X3 - linoryt, L1, L2- litografie, L3 - škrábaná litografie, CGD - počítačový návrh, CRD - počítačová reprodukce, P7 - ofset, B - slepotisk, M - monotyp.
This list of international abbreviations are used to specify the graphic techniques:
C1 - steel engraving, C2 - copper engraving, C3 - etching, C4 - dry point, C5 - aquatint, C6 - soft-ground, C7 - mezzotint, C8 - plastic engraving, X1 - wood cut, X2 - wood engraving, X3 - lino cut, L1, L2 - lithography, L3 - scrape lithography, CGD - computer generated design, CRD - computer reproduction, P7 - offset, B - brailed, M - monotype.
Velikost obrazových souborů byla optimalizována programem Corel PHOTO-PAINT |
Stránka byla upravena programem AceHTML 6.50.01 Pro. WebPage created per programme AceHTML 6.50.01 Pro. |
Zdrojový kód byl po dvaceti letech (2021) zkontrolován programem HTMLPad |