Grafika je výsledek postupu, kdy umělec přenese svůj nápad na desku a z ní pořídí určité množství očíslovaných a podepsaných tisků, které vlastně představují originál. Během tvorby vznikají ještě zkušební tisky a autorské tisky, které nemají samozřejmě hodnotu originálu.
Lept.
Lept je tisk z hloubky.
Postup:
kovovou desku (nejlépe měděnou) o formátu výsledného díla zaoblíme hrany, vyleštíme do zrcadlového lesku.
odmastíme a na horké plotýnce naneseme tuhý kryt (směs asfaltu, vosku, kalafuny).
plochu začerníme sazemi (např. nad čadící svíčkou).
zadní stranu desky natřít asfaltovým nátěrem.
na čelní stranu desky naneseme zrcadlově obrácenou tužkovou kresbu na pauzáku.
jehlou vyryjeme kresbu tak, aby se obnažil ryzí kov.
desku ponoříme do misky s kyselinou dusičnou 30% - 35% a leptáme asi 15 minut. Délka leptání se pokaždé mění a závisí na záhadných podmínkách jako je tlak vzduchu, teplota a vlhkost ovzduší, konstelace hvězd. Nejlépe je sledovat velikost bublinek vodíku, který se na vrypech objevuje.
Podle dlouholetých zkušeností se rozhodneme, že lept už je dostatečný, desku v gumových rukavicích vyjmeme z lázně a oplácneme pod tekoucí vodou.
Zpracovanou kovovou desku mírně zahřejeme a vtíráme usilovně tiskařskou olejovou barvu, může být i malířská olejová. Barva se musí důkladně vetřít do vyhloubených čar, nejlépe bříškem dlaně.
Během zpracování deska vychladla a nyní z povrchu, nikoliv z čar lehce barvu stíráme lesklou látkou (klotem).
Naložíme do tiskařského lisu v pořadí:
dole je kovová deska
na ní mírně navlhčený papír (nejlépe ruční)
nahoru položíme filc asi 2 milimetry silný a projedeme lisem
tisk, který se nám určitě ke spokojenosti povedl, necháme volně položený, nebo kolíčkem zavěšený 24 hodin schnout.
to opakujeme 120 až 200 krát, u suché jehly jen 20 krát.
druhý den večer si sedneme ke stolu s hromádkou tisků a ostrou tužkou a uspořádáme dvouhodinovou autogramiádu. Pod obrázek vlevo dolů napíšeme číslo např.: 8/120. To znamená osmý tisk z nákladu stodvaceti tisků. Uprostřed, pod obrázkem může být název díla a vpravo podpis nás, tedy umělce, který je autor tohoto veledíla
.
10-05-2001 přišel dotaz od pana Stehlíka.
Pánové,
neuměli byste poradit ve věci dost podobné grafickému leptu?
Rád bych do čepele zavíracího nože vyleptal jednoduché logo.
Neporadili byste mi, jak se to dělá, hlavně myslím kyseliny, ochranné
vrstvy, snad délku leptání, následnou neutralizaci.
Moje představa (asi naivní) je udělat z nějakého kyselinovzdorného materíálu
takovou malou "ohrádku", řekněme 2x1cm, do krytu dna ohrádky něco
vyškrábat, nalít kyselinu, která by se držela uvnitř ohrádky, nechat
leptat, vylít, neutralizovat, setřít ohrádku.
Děkuji za odpověd, pokud možno rychlou.
Pane Stehlíku,
udělejte si kryt ze směsi: 1 díl dehtu,
1 dil včelího vosku, 1 díl kalafuny, trochu sazí, aby nátěr dobře kryl a
za tepla rozpusťte. Tuto směs naneste štětcem za tepla na čepel. Po
zchladnuti vyryjte jehlou logo. Na vyryté logo kápněte kapku kyseliny dusičné
25 procentní. Uvidíte, že kapka bude držet. A leptat. Měly by se uvolňovat
bublinky vodíku. Délka leptání je pokaždé jiná, musíte vyzkoušet. Leptání
přerušit pod tekoucí vodou až bublinky vodíku budou velké jak špendlíková
hlavička. Budu vám držet palce. Karel Tichý.
Pane Tichý dobrý den,
došlo na Vaši radu, ale objevily se první potíže.
Kryt jsem udělal, nanesl za tepla na zkušební materiál, ale pak nastala
svízel.
Jelikož nápis bude v rozměru cca 5x15mm, vyškrábal jsem písmenka jehlou.
Takovou malou věc lze dělat jen s lupou a když se pak člověk podívá na
kontury pismen jsou kostrbaté a také se mi nepovedlo 100% odstranit kryt z
vyškrábané plochy a bojím se, že výsledný lept bude flekatý, jak bude kyselina
někde působit lépe a jinde hůře.
Je ale docela dobře možné, že to, co mě napoprve nejde je jenom otázka cviku.
Není na to nějaky "figl"?
Děkuji za odpověď J.Stehlik
P.S.Jakou barvu bude mit vyleptaný nápis? Bude kontrastni k barvě okolniho
kovu?
Vážený pane Stehlíku.
Písmo musíte dělat pod hodinářskou lupou. Doporučuji Vám nejprve lept zkusit na na jiném, nepotřebném plechu. Dobrý výsledek je závislý na opakovaném cvičení. Když se Vám lept povede aspoň dvacekrát, pak teprve přistupte k leptu na čisto.
Lept bude mít barvu okolního kovu, bude působit svou plasticitou a matností. Kryt se dobře sundává benzenem (benzolem, toluenem).
Doufám, že neleptáte nerezový plech. V tom případě to asi nepůjde, leda lúčavkou královskou.
Mějte se krásně, Karel Tichý.
Zkratky grafických technik
Shortcuts graphic technology
C1
ocelorytina
steel engraving
C2
mědirytina
copper engraving
C3
lept
etching
C4
suchá jehla
dry-point
C5
akvatinta
akvatinta
C6
mezzotinta
mezzotinta
L1
Litografie
Lithography
X1
dřevořez
wood block
X2
dřevoryt
woodcut
X3
linoryt
linocut
CAD
počítačová grafika
computer aided design
Zkratky grafických technik
Shortcuts graphic technology
B
Brailleovo písmo
Braille
C
Hlubotisk (čistý); reliéfní tisk
Intaglio printing (blank); embossing
C1
ocelorytina
steel engraving
C2
mědirytina
copper engraving, Burin (graver or gouge) engraving, notably on copper
C3
lept
Etching, including direct (brush) etching
C4
suchá jehla
Drypoint, including crayon manner and stipple engraving
C5
akvatinta
Aquatint
C6
Měkký základ nebo cukrový lept
Soft-ground or sugar etching
C7
mezzotinta
Mezzotint
C8
Rytina na linoleum, plast nebo další materiály
Intaglio engraving on linoleum, plastic or other materials
Reprodukce
Reproductive
P3
Heliogravura (ruční čára a polotónový hlubotisk), fotogalvanografie
Heliogravure (manual line and tone photogravure), photogalvanography
P4
Komerční hlubotisk
Commercial photogravure, rotogravure
P10
Vyleptaný ocelový tisk (tisk razidlem)
Etched steel printing (die-printing)
Reliéfní polygrafické techniky
Relief printing techniques
X
Reliéfní tisk (prázdný
Relief printing (blank)
X1
dřevořez
Woodcut
X2
dřevoryt
Wood engraving
X3
linoryt
linocut
X4
(Čína) kamenné razidlo
(Chinese) stone stamp
X5
Reliéfně tištěné ryté nebo vyleptané kovové desky, významně řez kovu
Relief-printed engraved or etched metal plates, notably metal cut
X6
Reliéfně tištěná rytina ostatních materiálů, významně v plastu
Relief-printed engraving of other materials, notably plastic
CAD
počítačová grafika
PC graphic
Reprodukce
Reproductive
T
Typografie, knihtisk
Typography, letterpress
T1
Linotyp, monotyp, nepřímý knihtisk
Linotype, monotype, indirect letterpress
T2
fotoxylografie, faksimile dřevorytu
Photoxylography, facsimile wood engraving
T3
Komerční razítko/ zabarvení v kaučuku
Commercial rubber stamp / timbre en caouchouc commercial
P1
Pérovka s nebo bez fotografie
Line block (clichŽ) with or without photography
P2
Polotón, fotozinkografie
Half-tone, photozincography
Ploché, šablonové a elektronické tiskové techniky
Flatbed, stencil and electronic printing techniques
L1
Autolitografie
Autolithography
L2
Autografie (přenos litografií)
Autography (transfer lithography)
L3
Zinkografie
Zincography
L4
Algrafie
Algraphy
P9
Originál fotografie
Original photograph
S
Šablona
Stencil
S1
Sítotisk
Original serigraphy (silkscreen)
S2
mimeografie (kolorováno přes šablonu)
Mimeography (dye stencil)
S3
katazome a Kappa (naolejovaná papírová šablona
Katazome and Kappa (oiled-paper stencil)
CGD
Počítačem generovaný obraz
Computer generated design
P
Fotoreprodukce
Photographic reproduction
P5
Světlotisk
Collotype
P6
fotokamenotisk, postup přenesené litografie
Photolithography, process transfer lithography
P7
Ofset, včetně dvojtón
Offset, including duotone
P8
serigrafická reprodukce (fotosítotisk)
Serigraphic reproduction (photosilkscreen)
CRD
Počítačem reprodukovaný design
Computer reproduced design
Y
Fotokopie, elektrostatický xerox
Photocopy, electrostatic screen printing
Další zkratky
Other abbreviations
MT
Smíšená technika, užívaná když komponentní techniky nejsou známé
Mixed technique, used when component techniques are not known
U
Technika neuvedená výše, včetně frotáže, čínských tisků a kolografie
Technique not listed above, including Frottage, Chinese rubbing and collography
Number preceding the technique = number of plates used;
/ number after the technique - number of colors used.
/ col. = hand coloured
This list of abbreviations, adopted by FISAE in 1958 and only
slightly updated in 1992, needs to be revised. Amongst
unregistered techniques, various original graphic techniques had to
be included - to give but one common example - linoleum engrav-
ing (as opposed to linocut).